perjantai 23. heinäkuuta 2021

Ei tervettä paikkaa


Sinun nuolesi ovat tunkeutuneet minuun, sinun kätesi on painanut minut maahan. Ruumiissani ei ole tervettä paikkaa. 

Ps. 38:3-4 

Jalkapohjista päälakeen ei tervettä paikkaa, vain mustelmaa ja juomua ja verestä haavaa. Ei niitä ole puhdistettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty. 

Jes. 1:6 

Miksi minun kipuni ei koskaan lopu, miksi haavani ovat niin pahat, etteivät parane? Sinä olet minulle kuin kuivuva puro, joka pettää janoisen. 

Jer. 15:18

Raamattu on lohdullinen kirja, koska sieltä löytyy sanoja, joiden avulla voimme purkaa tuskaamme, oli meillä sitten fyysistä sairautta tai henkistä kipua. Taivaan Isän eteen saa vuodattaa kaiken kipunsa aivan kaunistelematta. Miksi on näin paljon vaivoja ja vaikeuksia? Miksi nämä eivät lopu eivätkä parane? Miksi tulee vain lisää ja lisää? Meidän Herramme kyllä jaksaa kuunnella, hän ymmärtää ja voi myös auttaa. Hän voi joko parantaa tai antaa meille voimia jatkaa eteenpäin vaivojemme ja vaikeuksiemme keskellä. 

Joillakin ihmisillä on yksi tietty sairaus, joka voi olla hyvin pahakin, mutta ei lievempikään sairaus herkkua ole. Toisille taas on kerääntynyt monenlaisia vaivoja ja sairauksia. Itse olen viime vuosina joutunut liittymään niiden kerhoon, joilla päästä varpaisiin tuntuu olevan melkein joka paikassa jotain vikaa. Ei tervettä paikkaa. Kun rukouksissani yritän luetella Jumalalle vaivojani, yleensä päädyn aina siihen, etten juuri sillä hetkellä muista läheskään kaikkia, koska niitä on "enemmän kuin luetella taidan". Joudun vain toteamaan, että kyllähän sinä, Isä, ne kaikki tiedät. 

Mutta vaikka meillä olisi vaivoja tai muita vaikeuksia enemmän kuin luetella taidamme, vielä enemmän on Jumalan suuria tekoja! Ihanasti sanoo Ps. 40:6: 

Herra, minun Jumalani, kukaan ei ole sinun vertaisesi! Sinä olet tehnyt suuria tekoja, sinä ajattelet meidän parastamme. Minä haluan kertoa teoistasi - niitä on enemmän kuin voin luetella. 

Myös Jumalan suuria tekoja on niin paljon, ettemme pysty niitä luettelemaan! Ja niitä vasta onkin! Hänen tekojaan, joka ajattelee meidän parastamme. Yritetään vaikeuksienkin keskellä muistaa myös kaikki se hyvä, mitä Isä on meille tehnyt ja antanut. Nostetaan katse ylös maasta ja yritetään nähdä arjen pienet ja suuretkin ilot. Kiitetään Jeesusta hänen hyvyydestään ja armostaan. Kiitosaiheiden ja Jumalan suurien tekojen näkeminen auttaa meitä jaksamaan paremmin. Voihan olla, että vaikka vaivoja olisi päästä varpaisiin, silti on vielä terveyttäkin jäljellä jossain kohdassa. Tai sitten on jotain muuta, mikä on hyvin ja mistä voi kiittää. 

Taivaan Isälle saamme tuoda sekä valituksemme että kiitoksemme. Ilomme ja surumme. Hänellä on vastaanotto auki juuri nytkin. Ja kyllä Jeesus on tänäänkin myös Parantaja. Paranemistakin saamme rukoilla! 

Ylistä Herraa, minun sieluni, ja kaikki mitä minussa on, ylistä hänen pyhää nimeään. Ylistä Herraa, minun sieluni, älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt. Hän antaa anteeksi kaikki syntini ja parantaa kaikki sairauteni. Hän päästää minut kuoleman otteesta ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella. Hän ravitsee minut aina hyvyydellään, ja minä elvyn nuoreksi, niin kuin kotka. 

Ps. 103:1-5 

6 kommenttia:

  1. Onneksi se vastaanotto on aina auki! Ja meidät siellä ymmärryksellä ja rakkaudella aina vastaanotetaan, vaikka emme aina osaa oikein edes vaivojamme selittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, onneksi Isä tietää kaikki ongelmamme ja tarpeemme jo ennen kuin edes rukoilemme, joten ei haittaa, vaikka ei kaikkea osaisi sanoiksi pukea. Mutta aina uudestaan saamme mennä niitä hänelle kertomaan, ja hän jaksaa kuunnella.

      Poista
  2. Parempaa oloa sinulle, ja lepoa Isän rakkaudessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sesse, samoin sinulle hyvää vointia ja lepoa Isän rakkaudessa!

      Poista
  3. Taivaan Isälle saa kertoa kaikki asiat,Hän auttaa ja antaa voimaa
    vaikeuksien keskellä. Voimia sinulle ja kaikkea hyvää sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin hän auttaa ja antaa voimaa tosiaan. Siunausta, voimia ja kaikkea hyvää sinulle!

      Poista

Mutta Jumala

  Luin kirjaa, jossa puhuttiin siitä, miten Jumalalla on aina olemassa mutta . Meille voi tapahtua pahoja asioita ja elämässä voi olla raska...